zaterdag 11 mei 2013

Het verhaal van duizend-en-één vertellingskes

Als ik één ding heb overgehouden van de opleiding muzo-coach (wees gerust het zijn er véél meer hoor ;-)
dan is het wel:
de noodzaak van een geïntegreerd aanbod van muzo

Geen lied om het lied; geen dans uit naäperij, geen drama van ik doe voor jij doet na, geen knutselen of techniek om de techniek ...
maar muzo met een diepere betekenis,
muzo als kennismaking met onszelf of één of andere kunstenaar,
muzo als instap of verwerking bij wero,
muzo waarbij wel alle kansen moeten grijpen om ermee aan de slag te gaan,
muzo met een gevoel,
m.a.w. muzo vanuit het hart!

En herinner jij je nog die ene meester, die ene juf die zo boeiend kon vertellen, zo mooi kon voorlezen?
Herinner jij je nog hoe je kon genieten van deze momenten?
Ik, in elk geval zeker wel en als ik daaraan terugdenk ... ZALIG GEWOON!


Ook in mijn klas probeer ik héél vaak voor te lezen, een verhaal, een sprookje, een gedicht, ...



De laatste sessie van Yves gaf me alweer heel wat ideeën:
want wat is er nu mooier dan aan de slag te gaan vanuit het rijke arsenaal van (prenten)boeken en verhalen ...
Muzo vanuit een verhaal

Vanuit fabels, mythen, (stad)ssages, legendes of sprookjes kan je eigenlijk binnen elk domein aan de slag want hoe je het ook draait of keert als je verhalen boeiend vertelt of voorleest dan hangen de kinderen zeker aan je lippen.

Of probeer eens een muzikaal verhaal:
Kies, vooraf een verhaal en ga op zoek naar passende achtergrondmuziek. Daarvoor ga je na welke verschillende stemmingen, sferen, gevoelens, ... in het verhaal voorkomen.
Zoek nu bij elke gevonden sfeer of stemming een passend stukje muziek: klassiek, instrumentaal, zelf gespeeld, ...
Neem overeenkomstig het chronologisch verloop van het verhaal, de muziekfragmenten op.
Laat de fragmenten wat langer duren dan nodig voor het verhaal. Zo komt de muziek meer tot haar recht.
Nu vertel je het verhaal met de achtergrondmuziek. De muziek wordt nog eens beluisterd en de kinderen vertellen fragmentarisch na. De muziekfragmenten kunnen ook in een andere volgorde beluisterd worden. "Wat gebeurde er tijdens dit fragment?"
Het verhaal kan, met behulp van de muziek, ook uitgebeeld worden.

Of maak met de kinderen zelf geluiden bij een verhaal en neem deze geluiden op ...
Je kan het verhaal later ook laten tekenen, uitbeelden, ... en fotograferen en er een digitaal prentenboek van maken met ondersteuning van de geluiden.
Alweer heel wat domeinen die hand-in-hand gaan.
Veel plezier ermee!

Met speciale dank aan Yves Bondue voor de vele tips en ideetjes!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten