zondag 30 juni 2013

Wat als ... de speelplaats vol geschilderd stond met klant-en-klare spelmogelijkheden?





Creativiteit begint met het stellen
van de vraag en
het loslaten van het antwoord.
(B. Alkemade)





Vakantie ... genieten ... uitblazen ...
toch wil ik jullie deze muzische gedachte niet onthouden ...

Willen kinderen hinkelen?
Geef hen dan een stukje krijt,
 ipv een compleet afgewerkte hinkelbaan!

Het is een gedachte die bij me opkwam, bij het lezen van het boek "De muzische mens" van Jon-Roar Bjorkvold.

Wat als ... de speelplaats vol geschilderd stond met kant-en-klare spelmogelijkheden?

Het oogt altijd mooi natuurlijk als je over zo'n speelplaats loopt maar ontneem je hiermee niet de groeikansen van de kinderen?
Wat leert een kind als zijn eigen getekende hinkelbaan te klein of net veel te groot getekend is? 
Of na een hevige plensbui helemaal opnieuw moet beginnen omdat de lijnen weggespoeld zijn?
Welke evolutie herken je niet van de kromme stuntelige lijnen van de jonge kinderen tot de geometrische figuren van de ouderen?
Kunnen we zo van onze speelplaatsen een paradijs maken?

Muzo ... met een open houding, een schat aan groeikansen en een rijkdom aan zelfsturing en "leren leren".
En is dat nu niet net één van onze doelstellingen?

En dan hoor ik de kritieken al komen ... als ze geen ander spelmogelijkheden zien, blijven ze alleen maar denken aan hun voetbal!
't ja ... de leerkracht doet ertoe (een mooie gedachte uit het handelingsgericht werken) en zal de kinderen heel regelmatig muzo-tamientjes moeten aanreiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten